Vår Herres klinkekule (0101)

Den lille blå …

I november 2001 landet jeg på Logan Airport ved Boston. Herfra hadde American Airlines flight 11 tatt av, flyet som rammet det nordre tårnet i World Trade Center.

Jeg tilbrakte noen timer på The Harvard Coop, bokhandelen ved Harvard University, og der fant jeg den:  «Den lille blå! Den minste av dem alle», klinkekulen som Erik Bye synger om, den som Vår Herre hadde mistet en dag da han var ute og lekte. Her var den plutselig til salgs for en dollar.

Når jeg holder den opp mot himmelen, faller det rolige, blå lyset mot det mysende øyet, og silhuetten av den blå kulen blir så liten den er mot den store himmelen. Hvis jeg holder den mot en klar vinterhimmel, er den bare én blant en uendelig mengde klinkekuler … men den er den eneste som glimter i blått.

Om olafhusby

Språkviter, bestefar, forfatter, forlegger, blogger, reisende
Dette innlegget ble publisert i Global, Kjøpt og merket med , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

