Plakat: Forelesning i Tegucigalpa (0701)

I 2007 var jeg i Tegucigalpa på forskningsferd på jakt etter informasjon om den norske mayaarkeologen Gustav Strømsvik. Før reisen hadde jeg fått kontakt med IHAH – Instituto Hondureño de Antropología e Historia, og før jeg reistem, ble jeg spurt om holde en forelesning om arbeidet mitt. Spanskkompetansen var upålitelig, så jeg spurte om det var mulig å holde forelesningen på engelsk. Svaret var positivt, og da jeg gikk på flyet var PowerPoint-presentasjonen klar. Da dagen nærmet seg, ønsket jeg å gå gjennom forelesningen sammen med en arkivar jeg arbeidet sammen med, og da kom beskjeden om at den burde omarbeides til spansk, det var så få ansatte som behersket engelsk. Dermed gikk jeg i gang med å oversette med kyndig hjelp av arkivaren. Det hele gikk imidlertid å sakte, at han satte av en kveld til å ordne den siste delen på egen hånd.

Jeg var forberedt på at forelesningen skulle holdes på instituttets bibliotek, så jeg ble litt overrasket da jeg fikk høre at den var flyttet til Den blå salongen i  Edificio Antigua Casa Presidencial, det gamle presidentpalasset. Den var også annonsert rundt omkring ved hjelp av plakater, og kulturministeren, Rodolfo Pastor Fasquelle, hadde allerede meldt sin tilstedeværelse. Stressnivået gikk opp et hakk, men det skjerpet bare formen.

Det hele gikk svært bra. Foran en relativt stor forsamling kunne jeg i nærmere halvannen time fortelle historien slik jeg kjente den. Etterpå var det diskusjon før instituttlederen professor Darío Euraque takket av og jeg fortsatte samtalen med kulturministeren over champagne og snitter. Dagen etter besøkte jeg ham i kulturministeriet.

Etter kuppet i 2009 ble både kulturministeren og instituttlederen avsatt.

Om olafhusby

Språkviter, bestefar, forfatter, forlegger, blogger, reisende
Dette innlegget ble publisert i Fått og merket med , , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

