Studenterlua (1201)

Jeg var russ i 1970, og da det ble feiret, bar jeg den tradisjonelle røde russelua. Senere på året skulle det tas bilde av artianeren, og da fikk jeg den svarte studenterlua med dusk. Jeg tror at jeg bare har brukt den en gang, og det var hos fotografen. Bildet som ble tatt henger på stua i Sandnessjøen, noe bleket av sollys gjennom 40 år. Lua er her i Trondheim. Det hadde kanske vært en idé å ta den på 17. mai, slike er ikke så ofte å se i toget lenger! Dersom en søker et bilder av «studenterlue» på Google, får en cirka 160 treff, og bare et titall av disse viser den tradisjonelle norske studenterlua så det er tydelig at den tilhører en forgangen tid.

Om olafhusby

Språkviter, bestefar, forfatter, forlegger, blogger, reisende
Dette innlegget ble publisert i Fått og merket med , , . Bokmerk permalenken.

Ett svar til Studenterlua (1201)

  1. Marit Husby sier:

    Jeg stemmer FOR at du skal ha den på deg på 17.mai!!!

    Forresten fint å se at det er liv her igjen. Jeg datt av (ganske så slukøret) da du reiste og det plutselig ikke kom noen nye ting/historier på flere dager, men nå ser jeg at jeg har mye å lese etter. Skippertak begynner herved:)

Legg igjen en kommentar

