Lenin (1301)

De fleste Leninstatuene forsvant naturlig nok etter Sovjetunionen ble avviklet i 1991. I Arkhangelsk står det en statue sentralt plassert i byen. Når jeg har stått foran den har jeg tenkt på at jeg har en liten kopi hjemme. Den jeg fikk en gang på 80-tallet av Finn, en kollega av Sonja. Hvor han hadde fått den fra, vet jeg ikke. Når jeg kikker bort på statuen i vinduet, er det tankemessig ikke lang vei tilbake til tida da Lenin var en sentral figur det mest radikale politiske miljøet på venstresida, der det hyppig ble referert til «marxismen-leninismen og Mao Tse Tungs tenkning». Kanskje er det på tide å mimre litt mer intenst om denne tida og skrive ned det jeg husker av tida på gymnaset i Sandnessjøen? Trond Øgrim var iallfall der på misjonsferd, han lå ute på plenen og dro seg mens vi hadde time, i friminuttene møtte han de ivrigste suferne, men der var ikke jeg med.

Om olafhusby

Språkviter, bestefar, forfatter, forlegger, blogger, reisende
Dette innlegget ble publisert i Fått og merket med , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

