Fallkniv (1401)

Den første fallkniven jeg eide har jeg mistet for lenge siden. Denne er også gammel, men jeg har ikke hatt den så lenge. For oss smågutter i Matstia var det stor stas å få egen fallkniv, og jeg husker godt den første, litt rund i skaftet, den hadde ett blad og var dekorert med en cowboy til hest. En dag satt jeg sammen med en venn av meg nedenfor huset og pratet, vi kunne ha vært 5-6 år. Jeg viste fram den nye kniven, og han syntes den var veldig fin og ville prøve den. Etter ei tid ropte mamma fra kjøkkenvinduet i andre etasje at det var middag. Jeg ba om å få kniven, men kameraten min var ikke ferdig med det han holdt på med. Nytt rop etter noen minutter, og jeg ba på nytt om få kniven. Nei, vent litt til. Mamma ropte for tredje gang, tydelig irritert, nå gjaldt det å komme seg inn så jeg gjorde jeg meg litt brysk og ba om å få fallkniven. «Her har du den!», sa han og hogg den gjennomden venstre handa mi fra håndbaksiden. Smerten skar gjennom handa og blodet rant.  Stor ståhei og rop og skrik. Hvordan kniven ble tatt løs husker jeg ikke.  Deretter bar det rett på sykehuset, det varsjanse for  at ei sene skulle være avskåret og dette kunne gi stiv langfinger. Alt gikk bra. Kompisen min stakk til skogs og kom ikke hjem før han ble hentet av sin mor. Der i gården ble det oppvask. . I dag er den fallkniven borte, arret likeså. Den som er avbildet fikk jeg for noen år siden, men det er den første jeg husker best.

Om olafhusby

Språkviter, bestefar, forfatter, forlegger, blogger, reisende
Dette innlegget ble publisert i Fått og merket med . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

