Prismer (1601)

En dag banket det på kontordøra og Sissel R. kom på en visitt med to uventede gaver i handa, to prismer. De har jeg alltid i nærheten når jeg jobber. Blir dagen for kjedelig, tar jeg dem fram og og verden framstår som helt ny. Jeg kan kikke rundt i rommet og se ting gli inn og ut av bildet, eller jeg kan rotere et prisme og se objektene falle inn i hverandre. Eller kombinere de to bevegelsene. Resultatet er stadig like spennende. De minner jo om barndommens kaleidoskopen, en trekantet kikkert fylt med små fargerike papir- eller plastbiter og utstyrt med en speilanordning som også gav de utroligste bilder. Aldri var det to som var like.

Om olafhusby

Språkviter, bestefar, forfatter, forlegger, blogger, reisende
Dette innlegget ble publisert i Fått og merket med . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

