Lomonosov balsam (2401)

Flaska med Lomonosov balsam er en erstatning for ei flaske med rigabalsam som ble tatt av en toller en gang jeg passerte Tromsø lufthavn på vei fra Arkhangelsk med litt «overvekt». Egentlig skulle det altså ha stått ei flaske rigabalsam på kontoret. Ordet må jeg ha hørt fra barnsbein av da «honning og rigabalsam» var betegnelsen på en mikstur som var god mot forkjølelse. Jeg kan ikke huske om jeg noengang fikk et skjeblad av vidundermiddelet, men sannsynligheten er liten siden alkoholprosenten er på  ca 40.  Flaska med Lomonosov balsam har stått lenge. Jeg tar bare en støyt når det er absolutt påkrevet.

Om olafhusby

Språkviter, bestefar, forfatter, forlegger, blogger, reisende
Dette innlegget ble publisert i Kjøpt og merket med . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

