Togbillett (2801)

Jeg husker ikke første gang jeg reiste med tog, men det må ha vært på 1960-tallet en gang. Lengre reiser foregikk vanligvis med hurtigruta eller med bil. Den første togturen jeg husker var med malmbanen fra Narvik tur-retur svenskegrensen i 1965. Da var 7. klassen på folkeskolen var klassetur. (Det jeg husker best fra Narvik var at nordlendingen Dutte Berg den 16. juni  skåret det tredje målet mot Jugoslavia. Kampen endte 3-0.) På vei hjem reiste vi med tog fra Fauske til Mosjøen.  Jeg husker jeg klatra opp på bagasjehylla på toget og la meg der når nesten hele klassen trengte seg inn i 6-mannskupeen.

Denne billetten er ikke fra den turen, men det er slik jeg husker billettene fra gamle NSB. Under kontrollen ble et datomerke klemt inn i det lille pappstykket på 3×5,5 centimeter.

Om olafhusby

Språkviter, bestefar, forfatter, forlegger, blogger, reisende
Dette innlegget ble publisert i Fått og merket med . Bokmerk permalenken.

Ett svar til Togbillett (2801)

  1. annebloggen sier:

    Den vekker minner, den!

    Jeg er oppvokst på Grua (var barn på 60-tallet jeg også), og reiste mye med tog i barndommen. Jeg husket at jeg syntes det lille apparatet de stemplet billettene med lignet på et dyr!

    Jeg har en slik billett liggende i en sigarkasse på loftet et sted.

    Nå lover jeg å slutte å kommentere og skal bla meg stille og rolig videre bakover.

    Dette var virkelig en fin blogg!

Legg igjen en kommentar

