Dykking (0102)

Jeg var i militæret fra 3. januar 1971 og femten måneder framover. Der var det masse dautid, så tida i Bodø brukte jeg til å ta forberende som brevkurs, ta interiørarkitetektkurs, teori til flysertifikat, matlagingskurs, en del tekniske kurs. Jeg tror jeg tok 40 kurs på det året jeg var der.

Der var det var også mulig å ta dykkerkurs til redusert pris (korporalslønna var kr. 7,50 pr dag). Jeg gikk på kurs hos Polardykk, øvde i bassenget, lå i trykktank, og gjorde jomfrudykket fra moloen i Bodø mens snøkavet pisket rundt ørene. Tre ganger måtte ventilen skiftes pga ising, men fikk gjort alt som skulle gjøres og fikk et sertifikat som ble brukt en stund. Jeg dykket bare sporadisk fram senere, og da jeg fikk lyst å prøve litt mer, var sertifikatet ubrukelig. Nå har jeg PADI Open Water. I mellomtiden hadde kursopplegget forandret seg, og den grønne læreboka jeg har, std ikke lenger på pensum. De fysiske lovene er jo de samme som i 1971, men det er færre beregninger å gjøre nå, og lærebøkene er moderne med lekre fargebilder. Utstyret er et helt annet: Da jeg tok PADI-sertifikatet, var jeg ikledd en varm og behagelig tørrdrakt. JEg savnet ikke det kalde vannet som krøp inn i våtdrakten. Nå er det bare å hoppe i vannet hvor som helst i verden. Sist jeg var i vannet, svømte jeg med en hai ved Little Corn Island i Nicaragua.

Om olafhusby

Språkviter, bestefar, forfatter, forlegger, blogger, reisende
Dette innlegget ble publisert i Uncategorized. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

