Bønn (0502)

I sitt berømte veddemålsargument anbefaler filosofen Blaise Pascal at man godtar Guds eksistens selv om man ikke kan vite noe sikkert om dette. Argumentet er følgende: Hvis Gud eksisterer, vil dermed vår fremtidige salighet være sikret, for Gud har lovet de troende evig salighet. På den annen side vil ingenting være tapt hvis Gud ikke eksisterer.

Jeg tenkte ikke akkurat slik da jeg tok med meg dette korset med tilhørende bønn fra kurssenteret i Lakselv for mange år siden. Det jeg festet meg med, var at det ikke skulle bryte ut brann i huset hvor dette korset befant seg, så med denne innendørs skulle brannvarslere, brannslukkingsapparat, husbrannslange, forsikring og lignende være nesten unødvendig.

Om olafhusby

Språkviter, bestefar, forfatter, forlegger, blogger, reisende
Dette innlegget ble publisert i Tatt og merket med . Bokmerk permalenken.

2 svar til Bønn (0502)

  1. marit olave sier:

    Har du det på kontoret på Dragvoll? Betyr det at vi kan bli fritatt for brannøvelser?

  2. olafhusby sier:

    Det jeg har på kontoret får komme i neste års blogg. Det er mye rart der også.

Legg igjen en kommentar

