Guitarrón (0702)

På en reise i Guatemala i 2002 fikk jeg tilbud om å kjøpe en guitarrón, en seksstrengs akustisk bassgitar av meksikansk opphav. Nå står den på kontoret og minner meg om at jeg gjerne skulle kunne spilt på den. Kassen er litt lengre og bredere enn på en vanlig gitar, i tillegg er den mye dypere. Strengene er grove, og halsen er uten bånd, men det er likevel ikke så vanskelig å fomle seg gjennom skalaen når den er stemt på samme måte som en gitar. En og annen gang klimprer (klumprer heter det kanskje siden det basstoner en hører) jeg på den. Tonen er varm og nær når en holder den store kassen inn mot kroppen.

Interessant nok var den lett å få med seg hjem selv om reiseruta var kronglete: Guatemala City – Miami – London – Oslo – Trondheim. Guitarrónen reiste i bagasjehylla helt til den kom til Oslo. Da måtte den ned i buken på flyet. Der ble den forsiktig plassert, og den ble tatt ut og overrakt meg før jeg gikk ut av flyet på Værnes. Service hele veien!

Om olafhusby

Språkviter, bestefar, forfatter, forlegger, blogger, reisende
Dette innlegget ble publisert i Uncategorized. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

