Regnestav (1102)

Da jeg gikk på reallinja på slutten av 1960-tallet ble alle store regneoperasjoner utført med regnestav, elektroniske kalkulatorer til slik bruk fantes ikke. Det var morsomt å skyve linjalen fram og tilbake og se resultatet komme fram der de aktuelle strekene stod overfor hverandre. Regnestaven på bildet er av eldre dato, men det gjør den bare enda mer interessant.

Om olafhusby

Språkviter, bestefar, forfatter, forlegger, blogger, reisende
Dette innlegget ble publisert i Fått og merket med . Bokmerk permalenken.

Ett svar til Regnestav (1102)

  1. marit olave sier:

    Minner meg om da jeg var russ! En kamerat og jeg foreslo at en skulle få en regnestav i lua om en kunne skrive …hm, en eller annen ligning på magen til vår lite sjarmerende mattelærer. Det gikk ikke gjennom som knuteforslag, dessverre. Og det er vel representativt for matteinteressen min at jeg husker dette, men ikke ligninga. Takk til sensorene som streiket det året så jeg slapp å gå opp til eksamen i tredjeklassematte! Slett ikke sikkert det hadde gått så bra…

Legg igjen en kommentar

