Stein fra Corregidor (1402)

I 1982-83 arbeidet jeg i en flyktningeleir på Filippinene. Da jeg dro ndeover var jeg allerede godt informert om Torvald Kibsgaards dramatiske opplevelser der under krigen, og mye av fritida brukte jeg på å dra i hans fotspor. En formiddag dro jeg fra Mariveles til den lille øya Corregidor i munningen av Manilabukta. Det var på denne øya at Torvald ble tatt til fange. Han var da pasient på feltsykehuset inne i det store tunnelkomplekset som deler den rumpetrollignende øya i to. Etter tre ukers kontinuerlig bombardement måtte demilitære styrkene  som hadde forskanset seg der overgi seg i mai 1942. Torvald ble lempet ut av sykesenga og slapp ikke fri fra fangenskapet før han så atombombesoppskyen i Nagasaki 9. august 1945. Steinen er tatt inne i en av tunnelene.

Om olafhusby

Språkviter, bestefar, forfatter, forlegger, blogger, reisende
Dette innlegget ble publisert i Funnet og merket med , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

