Karakterboka fra 4. klasse (2202)

Det var et alvorlig øyeblikk da lærer Skaga delte ut karakterboka for klasse 4b for skoleåret 1961-62. Vi hadde allerede gått på skole i fire år, og nå var den store dagen kommet. Jeg husker kanskje mer spenningen på forhånd enn reaksjonen over karakterene. De var nennsomt fylt ut med fyllepenn.

Vi hadde 11 fag.  I Kristendomskunnskap, Norsk skriftlig, Norsk muntlig, Historie, Naturfag, Regning og romlære, Tegning og Kroppsøvning fikk jeg Mg. I Geografi og Skrivning var det Mg- og i Håndarbeid G+. Jeg må ha hatt bra kontroll på sysakene for det ble Mg i Orden, mens Oppførsel stod til Mg-. Hva det siste skyldes, kan jeg ikke huske.

At sløydkarakteren lå litt under de andre karakterene, kan jeg heller ikke forklare. Jeg husker ikke hva vi laget, men har et svakt minne av et par båter. Den ene var en standardutgave som fikk navnet MS Salvador, trolig oppkalt etter en slepebåt. Den andre var en sjørøverskute som jeg ville lage til broren min, men figuren i boka der modellen stod var veldig liten, og jeg visste ikke hvordan jeg skull forstørre arbeidstegningene. Av alle minnene fra sløydsalen nede i kjelleren på Kaffekverna dette året, er det et som står igjen: Den temperamentsfulle sløydlæreren Sigmund Johansen slo Kåre Nilsen i magen så Kåre falt om på golvet. Årsaken var at Kåre ikke fulgte godt nok med da vi skulle lære noe om hvordan ei sag skulle strammes, tror jeg. Dette resulterte i at jeg fulgte svært godt med resten av året, men karakteren ble likevel ikke bedre enn G+.

Om olafhusby

Språkviter, bestefar, forfatter, forlegger, blogger, reisende
Dette innlegget ble publisert i Fått og merket med . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

