Tyverialarm (2302)

Dette er en av de nyeste tingene jeg har. På reisen til Copán i januar, ankom ikke bagasjen samtidig med passasjerene, så da måtte jeg på butikken og handle klær. Undertøy, sokker, bukser og skjorte. Copán ligger langt ute på landet, men i butikken hos Handal var det bra utvalg så jeg fikk det jeg ville ha, betalte og gikk.

Da jeg dro derfra, reiste jeg i nybuksa, og da jeg skulle gjennom kontrollen på flyplassen i San Pedro Sula, begynte det å pipe. Jeg kunne ikke skjønne hva det var, siden prosedyrene mine i denne sammenhengen er blit godt innøvd etter hvert. Men det finnes jo elektroniske hjelpemidler, og ved hjelp av en manuell sensor ble denne alarmdingsen lokalisert nede på et av bukselårene. At jeg ikke hadde sett den før, forstår jeg ikke.

Dette er en slik dings som er låst fast i tøyet, betjeningen pleier å løsne den ved å holde den mot en magnet eller lignende. Jeg har aldri riktig forstått hvordan den mekanismen fungerer. Jeg prøvde å forklare at den måtte ha blitt med fra butikken, og fikk et slags tvilende ja-ja-nikk til svar.  Jeg ble også bedt om å ta den av. Men jeg skal love at den satt godt fast! Til slutt måtte jeg bare gi opp, og siden vakten på kontrollposten godtok forklaringen, slapp jeg inn i avdelingen for avreise. Hun så imidlertid etter meg da jeg gikk og tenkte vel sitt. Tenk at en så voksen kar kunne stjele ei bukse! Inne på flyplassen ødela jeg nesten en gaffel og bøyde en kniv under jobben med å fjerne den. Det gikk heldigvis greit til slutt, men det var flere som kikket bort for å sjekke hva det var jeg holdt på med nedi buksa.

Jeg følte meg langt bedre etterpå. Tross alt skulle jeg innom USA på vei heim, og jeg hadde liten lyst til å ha denne karen hengende i buksa under kontrollene der.

Om olafhusby

Språkviter, bestefar, forfatter, forlegger, blogger, reisende
Dette innlegget ble publisert i Tildelt og merket med . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

