Slik var det i gamle dager (2702)

Jeg har ei samling med gamle 3,5 toms disketter liggende. Delvis er de pakket ned for nostalgiens skyld, delvis inneholder de ting som jeg ikke har backup av. Denne typer disketter dukket opp i 1983, tror jeg. Først kom DD-disketter på 720Kb, deretter HD-typen som hadde dobbelt så stor kapasitet. For et framskritt det var å kunne kopiere masse data over på en disk og sende den i posten til en eller annen mottaker! På 1990-tallet kom zip-disker og senere kunne man brenne data på CD eller DVD. I dag brukes minnepinner, små harddisker på flere hundre Gb, Dropbox og gudene vet hva.

Problemet mitt nå er hvordan jeg få tak dataene som ligger på diskettene i tilfelle jeg trenger dem (programvare jeg skrev på 80-tallet, Sonjas hovedoppgave, og mye mer). Det er lenge siden jeg har sett maskiner som kan lese slike. Det finnes en mer utfyllende historie om lagringsmedier her: http://en.wikipedia.org/wiki/Floppy_disk.

Om olafhusby

Språkviter, bestefar, forfatter, forlegger, blogger, reisende
Dette innlegget ble publisert i Fått, Kjøpt og merket med . Bokmerk permalenken.

2 svar til Slik var det i gamle dager (2702)

  1. Jardar sier:

    Eg har ein Mac frå ca. 1994 liggjande i ei kasse oppå eit skap. Den Macen har også ethernet-kort, og i teorien skulle det gå an å overføre filer. Men å opne filene når dei fyrst er berga, det vert ei anna sak.

  2. olafhusby sier:

    Da fikk jeg en ting til å tenke på …

Legg igjen en kommentar

