Småpenger (0103)

Det har nettopp kommet forslag om å fjerne 50-øringen. Jeg husker fremdeles 1-, 2- , 5-, 10-,og 25-øringene, og har nok noen slike liggende et eller annet sted. Jeg har ingen mening om 50-øringen må bort eller ikke, men det vil være dumt om myntene generelt tas ut av sirkulasjon. Da ville jeg miste en enkelt måte å spare penger på. Når jeg kommer hjem, er det ofte noen mynter i jakke- eller bukselomma. De legges i et papprør som en gang har tilhørt ei whiskyflaske. Nivået vokser sakte gjennom året, og når jeg teller opp mot slutten av året er det ofte flere tusen som er lagt til side. Kjekt å ha!

Noen snakker om å fjerne mynter totalt, andre vil fjerne de store sedlene, og jeg hørte en som ville fjerne alt av penger og gå over til kort. Det siste er jo det meste fornuftige forslaget. Jeg har praktisert det i mange år (slik er det en gåte hvor alle myntene kommer fra). Men da ødelegges vel denne enkle formen for sparing? Nei, jeg mener å ha sett en bank (Nordea?) som tilbyr småtrekk fra en stor konto til en liten sparekonto. Dersom administrasjonskostnadene er like lave som for papprøret jeg bruker, går jeg gjerne over til en slik løsning.

Om olafhusby

Språkviter, bestefar, forfatter, forlegger, blogger, reisende
Dette innlegget ble publisert i Fått, Selvlaget og merket med . Bokmerk permalenken.

Ett svar til Småpenger (0103)

  1. Hei,
    Ja det stemmer at vi har en tjeneste som lar deg spare «vekslepengene» selv om du betaler med kort. Denne tjenesten heter MikroSpar og det du trenger er et betalingskort og nettbank. Hver gang du trekker kortet overføres et beløp (som du selv velger) fra din personkonto til en sparekonto. Du kan velge å spare et fast beløp eller runde opp og det hele administerer du i nettbanken og tjenesten er gratis.

    Les mer om tjenesten her: http://www.nordea.no/mikrospar

    Mvh
    Hroar K. Granamo
    Sitemanager nordea.no

Legg igjen en kommentar

