Analog (1503)

Jeg husker ikke eksakt når jeg fikk mitt første digitale kamera, men et stort framskritt var det. Snart ble det flere kameraer i ulike formater. Den relativt nye Nikon F80 jeg hadde fra før, ble liggende i skuffa og har knapt nok vært i bruk de ti siste årene. Dermed er det blitt liggende filmer i skuffer og kjøleskap, fargefilm og svart-hvit, dias og papirbilder.

Det jeg husker best fra tida før digitalkameraene var at en måtte økonomisere med filmen. Dette førte til at en gransket motiv, dybdeskarphet, avstand, vinkler, lys og skygge nøye før en trykket på utløseren (ikke så dumt, egentlig). I dag er det bare å fyre løs. Får en dårlige bilder, er det bare å dumpe dem i søppelboksen, Det koster ingenting.

Om olafhusby

Språkviter, bestefar, forfatter, forlegger, blogger, reisende
Dette innlegget ble publisert i Kjøpt og merket med . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

