Første bok på eget forlag (1803)

I 1999 fikk jeg en henvendelse som jeg ikke kunne si si nei til. Min svigerfar hadde fått tilsendt et uferdig manuskript fra sin bror Torvald  som ble tatt som krigsfange av japanske styrker på Filippinene i 1942. Torvald Kibsgaards historie var kjent fra før, blant annet fra Leif B. Lillegaards bok «Ingen dag i morgen». Torvald  ønsket imidlertid at hans erfaringer skulle komme tydeligere fram, så han hentet fram gamle notater og begynte å skrive selv. Deretter ba han sin bror Kristian, min svigerfar, om hjelp til å få manuset over i digital form for senere utgivelse som bok. Dette viste seg å være en stor oppgave, og snart fikk jeg henvendelse om å hjelpe til. Dette var mot slutten av september 1999.

Jeg hadde interessert meg for denne historien i mange år. Tovald hadde fortalt mye jeg kunne oppsøke steder på Filippinene i 1982/83. Det ble en travel høst. Jeg hadde de originale notatene, egne notater, ulike historiske kilder (internett fungerte godt), rakk å bestille mer, og så det var bare å skrive. Planen var å få ut boka til jul, dermed var det for lite tid til å få den utgitt på et etablert forlag. Løsningen ble å starte et eget – som fikk navnet Lingo. Den 21. desember kom 300 bøker fra trykkeriet. De fleste ble sendt direkte til Sandnessjøen og levert til bokhandelen. Mange fant nok en julegave, for boka var snart utsolgt, og et nytt opplag ble trykket etter nyttår. Det ble enda et opplag, og senere et tredje, men alt er utsolgt nå. Det er imidlertid mulig å lese boka på nettet. Det finnes en elektronisk utgave på bokhylla.no.

Siden den gang er det kommet til ny informasjon og nye bilder. Planen er å lage en ny og utvidet utgave.

Om olafhusby

Språkviter, bestefar, forfatter, forlegger, blogger, reisende
Dette innlegget ble publisert i Selvlaget og merket med . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

