Barberkniv (2003)

Slike kniver trodde jeg tilhørte gamle dager helt til jeg kom til Sentral-Amerika. Jeg har min faste frisør nederst i Calle Central i Estelí, og når han legger de elektrisk drevne sakene fra seg, og saksa likeså, er det tid for barberkniven. Det er nesten som om han tar tilfart når han skal justere snittet under tinningen, en slags hakkende bevegelse i lufta før han plutselig setter kniven mot huden i korrekt vinkel (takk og pris) og skraper nedover. Selv små finjuster inne i ørene (!) gjøres med den sylskarpe kniven, og jeg har fremdeles begge ørene i behold. Akkurat den erfaringen minner meg om da min gode venn Clas ble klippet og etterpå barbert med kniv i Guatemala City i 2002. Den gamle barberen gjorde en bevegelse med kniven som om han skulle kutte strupen på Clas samtidig som han snudde seg mot meg og gliste. Jeg hadde ingen ønsker om å miste reisekameraten, og var glad at vi var to som gikk derfra. Siden den gangen har jeg vært skeptisk til barberkniver. Frisøren min i Estelí kommer aldri nær halsen min med sin kniv.

Knive på bildet er gammel, men ubrukt – og skarp!

Om olafhusby

Språkviter, bestefar, forfatter, forlegger, blogger, reisende
Dette innlegget ble publisert i Fått og merket med . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

