Sykkelverktøy (3103)

Noen verktøy blir etterhvert uunnværlige, som denne samlingen av skrujern og nøkler som jeg har hørt bli kalt både unbraco- og umbraco-nøkler. (Den siste benevnelsen er åpenbart gal. Her en /n/ blitt til /m/, åpenbart siden lyden som følger etter, er en /b/ (både /m/ og /b/ er uttalt med lukke mellom leppene, så her er det tatt en artikularisk snarvei, jf. når «kronprins» uttales «kromprins»). Begge navn finnes på http://www. Nok om det. Dette nøkkelsettet er med på enhvert sykkeltur, og det ligger flere eksemplarer rundt i huset, noen av dem har et rikere utvalg av nøkler enn andre.

De første skrujernene jeg erfarte, var de med vanlig flatt hode som lå i min fars verktøykiste, deretter så jeg et stjerneskrujern, som etterhvert også var å finne i variantene Phillips og Pozidriv (som var langt bedre enn de andre). Utpå 60-tallet så jeg en unbraconøkkel for første gang. Så gikk det lang tid før jeg så noe nytt – kanskje ikke før på 2000-tallet da jeg ikke kunne bruke unbraconøkkelen siden skruen viste seg å være av typen torx.

En sjekk på wikipedia viser at det er et utall formater for skruer. Skulle alle disse være på et multiverktøy og i ulike størrelser, ville verktøyet ha vært i grenselandet mellom bærbart og slepbart.

Om olafhusby

Språkviter, bestefar, forfatter, forlegger, blogger, reisende
Dette innlegget ble publisert i Uncategorized. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

