Studentbevis (0104)

Studentkortet hadde jeg bruk for i mange år. Jeg betalte semesteravgift for første gang i Bergen høsten 1972, og etter tre semester der flyttet jeg til Trondheim. Kortet på bildet er utstedt i 1983. Da var jeg for lengst i arbeid, men en uavsluttet hovedoppgave bandt meg til universitetet som student. Interessant nok ble jeg ansatt som timelærer på Dragvoll samme høst. Kortet var selvsagt viktig i forhold til studier og eksamen, men det gav enkelte fordeler når en var ute og reiste. Det er litt vemodig å se at det er signert av Ida Yttri, som jeg kjente gjennom mange år. Hun døde for en god del år siden. Ida var en myndig og rettferdig dame som jeg fikk stor sans for, særlig etter den skvære behandlingen jeg fikk et år da jeg gikk opp til eksamen mens jeg var syk. Da ble det ordnet ny og utsatt eksamen samme semester, dvs. samme måned. Siste gangen jeg hadde bruk for studiekort, var for et par år siden, da jeg fant ut at jeg skulle ta en eksamen i spansk. Det var morsomt å kjenne på den game følelsen når kortet lå på bordet og vaktene gikk rundt og kontrollerte.

Om olafhusby

Språkviter, bestefar, forfatter, forlegger, blogger, reisende
Dette innlegget ble publisert i Fått, Kjøpt og merket med . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

