Machete (0304)

Macheten er et uunnværlig verktøy i mange land. Jeg har også skaffet meg en i påkommende tilfeller. Så langt har den blitt hengende på veggen.

Vi var nettopp på vulkantur i Nicaragua, og først gikk guiden med en lang, sylskarp machete i handa for å rydde vei, dvs. hogge vekk greiner, kvister og røtter som hadde vokst fram siden forrige gang han gikk denne stien. Til tider var det som en ballett der macheteknivbladet gikk som en profell i lufta foran ham.

Den tøffeste bruken av macheten så jeg Cuba. På sykkeltur fra Santiago til Havana ble jeg invitert til å overnatte hos en familie, og faren hadde nettopp røsket ned en kokosnøtt slik at jeg kunne leske strupen etter 70 varme kilometer. Så der satt jeg med hjertet i halsen og så to brødre på fem-seks årgjøre den drikkeklar, dvs. at det grønne undt nøtta skulle fjernes, og så skulle det lages et lite hull. Den ene holdt nøtta mens den andre hogde løs. Jeg prøvde febrilsk å stoppe det som kunne ha endt med at en par tre blodrøde småfingre hadde falt i bakken sammen med det hvite og grønne fra nøtta. Faren kom bort og beroliget meg. Dette hadde guttene gjort før. Gjesten skulle bare sette meg ned og ta det med ro, og snart fikk jeg overlevert ei hvite kule med frisk naturlig drikke.

Om olafhusby

Språkviter, bestefar, forfatter, forlegger, blogger, reisende
Dette innlegget ble publisert i Kjøpt og merket med . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

