Treleker (1504)

På 1970-tallet var det magrere tider. Jeg hadde tatt utdannelse som flygeleder-assistent, men da det viste seg at forventet topplønn var på 32000 kroner året, ble studier mer forlokkende. Lærerlønninger var for eksempel en god del høyere. (I dag har flygeledere en lønn som langt overgår det en finner blant lærere.)

Etter halvannet år i Bergen flyttet jeg til Trondheim og etablerte meg med familie i en ny leilighet i Ungdommens egen heim på Romolslia. Sonja hadde allerede betalt innskuddet på 12000, og sammen skulle vi stå for husleie på 400 kroner pr måned pluss alle andre utgifter som en barnefamilie hadde (minus telefon og bil de første årene). Sonja arbeidet, jeg studerte.

Etter hvert satte vårt preg på leiligheten. Stua ble delt i to, delene var atskilt av saloon-dører som svinge begge veiene. Veggene var satt opp med to-toms to, og av restene ble det laget barneleker, dvs. klosser som ble pusset, beiset og lakket slik at de kunne brukes til å bygge hus, tårn eller hva det skulle være. Arbeidet med å lage lekene var et familieprosjekt hvor vi alle tre deltok, og Gry var glad da hun kunne ta lekene i bruk. I dag er de fleste av klossene forsvunnet, men jeg har tatt vare på en av dem. Den er snart 40 år – og like fin.

Om olafhusby

Språkviter, bestefar, forfatter, forlegger, blogger, reisende
Dette innlegget ble publisert i Selvlaget og merket med , . Bokmerk permalenken.

3 svar til Treleker (1504)

  1. annebloggen sier:

    Så bra! Jeg husker også en tid da det var et poeng å kunne lage middagsretter bestående av 90% poteter og da jeg sydde om gamle cordfløyelsbuker etter meg selv til jakker og bukser til ungene etter mønster fra «børnetøj du selv kan sy». (Kanskje kona di kjenner den).

    Jeg tror det er veldig sundt å ha hatt dårlig råd. Man blir både kreativ av det, og mer takknemmelig for å ha det litt lettere økonomisk nå.

  2. olafhusby sier:

    Hos oss var det jeg som sydde – barneklær, gravidejulekjole (som fremdeles lånes ut) og mye annet. Jeg abonnerer på blader og kjøpte Burdamønster. Men det var i forrige århundre.

    • annebloggen sier:

      Så bra! Der ser du, jeg som sto på barrikadene på 70- tallet henger fremdeles fast i gammel kjønnsrolletenkning.

      Det som er morsomt er å se at den yngre generasjonen finner fram til litt av de samme verdiene selv om det ikke handler om økonomi. Min datter bruker tøybleier til gutten, syr klær til han, har kjøttfri mandag osv. Hun presterer til og med å si at hun ikke trenger noen ny kjole når jeg tilbyr å ta henne med i klesbutikken på lønningsdagen… Men jeg blir jo litt stolt, da! Og velger å tro at alt sammen skyldes min gode innflytelse.

      God påske!

Legg igjen en kommentar

