Tropehjelm (1604)

Før jeg reiste til Vietnam første gang, kjøpte jeg ei guidebok der omslaget hadde et portrett av en vietnameser med tropehjelm. Dermed var jeg nesten dømt til å kjøpe en slik. Jeg hadde jo sett dem på svarthvitbilder i norske aviser på 1960-tallet, og var forbauset over se hvor vanlig den var da vi var der i 1994,  så det var lett å finne en butikk i Hanoi som solgte slike. Hjelmen er laget i flere former, men det er denne grønne som er den typisk vietnamesiske.

Jeg har brukt den i Norge, vanligvis på terrassen en solskinnsdag når jeg ønsket skygge i øynene og lufting av skallen. Som bildet viser er det en ventil på toppen.

Om olafhusby

Språkviter, bestefar, forfatter, forlegger, blogger, reisende
Dette innlegget ble publisert i Uncategorized. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

