Heinekenhelikopter (1804)

Jeg vet ikke om dette helikopteret er et paradoks eller ikke. Vi som gikk i demonstrasjonstog mot Vietnamkrigen hadde kanskje andre ideer enn vietnameserne når en kom til spørsmålet om hva krigen handlet om. Når en reiser i Vietnam i dag, ser en at landet er påvirket fra den vestlige verden i stor grad, men den påvirkningen er styrt av vietnamesiske myndigheter i større grad enn hva den kunne ha vært hvis utfallet av krigen hadde vært et annet.

Helikoptrene spilte en viktig rolle i krigen (for et filmatisk uttrykk for dette se de innledende scenene av Apocalypse Now.  Helikopteret på bildet ble kjøpt på et marked i Nord-Vietnam (dessverre hadde selgeren ingen modeller laget av colabokser). Hvordan skal en se på modeller av et amerikanske helikopter laget av resirkulerte ølbokser? Hvem seiret – vietnameserne eller vestlig kapitalisme?

Om olafhusby

Språkviter, bestefar, forfatter, forlegger, blogger, reisende
Dette innlegget ble publisert i Kjøpt, Uncategorized og merket med , . Bokmerk permalenken.

Ett svar til Heinekenhelikopter (1804)

  1. annebloggen sier:

    Jeg kjøpte en tilsvarende colaengel til en ung venn som er i Afghanistan. Han er sannsynligvis verdens største colaentusiast og vi deler nok en slags gudstro som gjør at vi begge oppfatter det med engelen likt uten at vi akkurat trenger å snakke om det. Jeg har fått en bønnekrans av han en gang. Jeg er pasisfist. Jeg vil ikke at vi skal være i Afghanistan. Jeg vil spesielt ikke at noen jeg kjenner og bryr meg om skal være der, men det handler jo om noe annet. Han har bedt meg respektere hans valg. Det gjør jeg. Jeg respekterer både hans valg og hans innsats. Disse tingene er ikke enkle og det vil nok aldri finnes entydige svar.

Legg igjen en kommentar

