Skrivemaskin (0505)

Da svigerfar konverterte til data og skulle kaste sin velbrukte reiseskrivemaskin, var jeg rask på labben og fikk sikret meg det jeg vil kalle et klenodium. Den er relativt ny, men i tider hvor nye modeller av datamaskiner kommer flere ganger i året, er den likevel som gammel å regne.

Jeg husker godt tida da man satte inn et ark, sørget for å få det rett på rullen slik at margen ble parallell med kanten for deretter å begynne å hakke på tastaturet. Skrivingen foregikk med større aktpågivenhet enn i dag siden det var en plunder beheftet med retting av feilskriving. Denne maskinen er så pass avansert at prosessen gir litt fortere. Tidligere var det å finne fram hvitlakkflaska, lakke over, vente til alt var tørt, og så fortsette med skrivingen. Jeg er glad jeg har tatt vare på denne maskinen som i sin tid var et enormt framskritt.

Om olafhusby

Språkviter, bestefar, forfatter, forlegger, blogger, reisende
Dette innlegget ble publisert i Fått og merket med . Bokmerk permalenken.

3 svar til Skrivemaskin (0505)

  1. annebloggen sier:

    Jeg husker alle de sammenkrøllede arkene som etter hvert lå ut over gulvet. Rettesystemet virket bare et visst antall bokstaver bakover på den vi hadde. Tror jeg? Korrekturlakk var for såvidt ok. Men så skulle man få arket inn igjen slik at det stemte helt, og det gjorde det aldri. Vår skrivemaskin hadde samme farge som denne tror jeg. Moderne og stilig!

  2. Kjell H. Ullestad sier:

    Eg har skaffa meg eit par eksemplar sjølv òg, men nå er altså skrivemaskina offisielt daud: http://kjellsitavle.blogspot.com/2011/04/skrivemaskina-er-dd.html

  3. olafhusby sier:

    Men Remtor lever fremdeles om du trenger assistanse.

Legg igjen en kommentar

