Høvel (1005)

En høvel hører vel heller hjemme på et snekkerverksted, men jeg har valgt å ha denne på kontoret. Jeg fikk den av min far som i sin tid fikk den av sin far, og han hadde laget den selv, hendt som han var. Den har vært i bruk på gården på «Landet» og andre steder, og jeg regner med at det som ble høvlet ble ganske rett siden den er langt over en halvmeter lang. 

Om olafhusby

Språkviter, bestefar, forfatter, forlegger, blogger, reisende
Dette innlegget ble publisert i Fått og merket med . Bokmerk permalenken.

Ett svar til Høvel (1005)

  1. annebloggen sier:

    Jeg har en høvel blant mine fine ting i bokhylla. Den er gammel og knapt 10 cm lang. Men den fungerer utmerket. Jeg vet ikke om den har vært brukt til finsnekring av noe slag eller om den er en leke. Min fars gamle høvel står på utstilling på syrommet mitt sammen med min mors første strykejern .

Legg igjen en kommentar

