Juleprogram 7B 1964 (1305)

Et gammelt dokument som kom for en dag ved en opprydding hjemme i Sandnessjøen, og det havnet selvsagt i arkivet. Det var programmet for julefeiringen i klasse 7B den 20. desember 1964, som var en søndag. Litt rar dag kanskje, men på den tida gikk vi på skolen på lørdag også. Invitasjonen avsluttes med en hilsen minner om stivt riksmål: «Vi ønsker Dem vel møtt!»

Finn Arne startet festen med å ønske velkommen før alle stemte i «Jeg synger julekvad». Deretter leste Bjørn teksten «Advent» før skuespillet «Månen og stjernejentene» ble vist. Så leste Finn Arne «Du lyset mitt» før sketsjen «The girls and the dolls» kom. Så var det allsang igjen: «Det kimer nå til julefest». Deretter leste jeg egne dikt, noe jeg fremdeles stusser over. Jeg skrev tidlig, men dikt? Britt og Nils Andreas var med i et skuespill før Kari og Brith Anne sang den triste sangen om «Vesleblakken». Så kom en ny sketsj, «Når bølgene brytes» med Ann Karin og meg, før Liv Marion sang om «Felespillemannen». Deretter var Nils Andreas tilbake med «Du skal itte trø i graset», og jeg husker ennå hans gode imitasjon av Einar Skjæraasens særegne stemme. Så sang noen jenter «Nå tennes tusen julelys». Avslutningen var høytidelig som seg hør og bør: Liv Marion leste juleevangeliet og  elever og foreldre sang «Deilig er jorden». Så var det to uker juleferie.

Om olafhusby

Språkviter, bestefar, forfatter, forlegger, blogger, reisende
Dette innlegget ble publisert i Laget og merket med . Bokmerk permalenken.

2 svar til Juleprogram 7B 1964 (1305)

  1. annebloggen sier:

    Det var koselig! Sånne julevaslutninger husker jeg også. Vi øvde og øvde. Jeg husker repikken min fra da jeg skulle spille engel i andre klasse (tror jeg det var): «jeg er en engel fra Betlehems stad som flyr med bud som gjør verden glad!»

    Det var fyr i vedovnen i klasserommet, foreldrene var rørt og etterpå drakk vi eventyrbrus fra små flasker.

  2. Kristian Kibsgaard sier:

    Jeg husker at både Lina og jeg var sammen med både Dagrun og Sonja på disse avslutningene, og det var veldig trivelig. Ta godt vare på dette, det kan være kjekt å ha.

Legg igjen en kommentar

