Ølkasse (2305)

Denne ølkassen har en lang historie bak seg. Da jeg flyttet til Bergen høsten 1972, bodde jeg hos en kompis før jeg fikk meg hybel i en fuktig kjeller i Rogagaten. Spar som jeg var, var det billigste å lage skrivebord av ei sponplate som var lagt oppå 12 ølkasser som vendte utover og slik kunne fungere som bokhyller. Oppå skrivebordet stod flere ølkasser med mellomliggende sponplatehyller. Da jeg flyttet til Trondheim halvannet år seinere, var det klart at jeg fremdeles kom til å trenge skrivebord, så Hansa-kassene ble fylt av eiendeler og sendt med hurtigruta nordover.

Kassene ble stablet opp utenfor inngangsdøra til min kjære slik at de dannet en vegg rundt meg. Så ringte ringte på. Ankomsten var ikke meldt, og det var heller ikke avklart på forhånd at jeg skulle flytte inn der. Siden det var en vegg bak meg og etter hvert en åpen dør foran meg der det stod en forbauset kjæreste, var det bare en vei å gå. Jeg slapp inn, og siden har vi bodd sammen.

Noen av ølkassene brukes fremdeles som lagringsplass. Denne er brukt til LPene fra gamle dager.

Om olafhusby

Språkviter, bestefar, forfatter, forlegger, blogger, reisende
Dette innlegget ble publisert i Kjøpt, Laget, Uncategorized og merket med . Bokmerk permalenken.

Ett svar til Ølkasse (2305)

  1. annebloggen sier:

    Romantikk på et høyt plan, vil jeg si! Mye bedre enn rosenblader på senga og sånt kliss. Skjønner godt at hun slapp deg inn 😉

    Jeg har aldri møblert med ølkasser. Men vinkasser derimot hadde jeg til hyller og TV-bord i hjemmet lenge. Helt til jeg en gang på 80-tallet hadde en forbigående idé om at jeg var blitt for voksen til sånt. Det ergrer meg framdeles at jeg ikke tok vare på dem.

    Min unge datter har eplekasser fra Balestrand.

    Da jeg var ung satt jeg barnevakt hos en familie med stua full av bokhyller. De var bygget av murstein og planker. Et praktisk og fleksibelt system som ikke en gang IKEA kan konkurrere med.

    Ellers har jeg mimret om aksavkok og beksøstøvler fra Schjervens bok i dag.

Legg igjen en kommentar

