Tavle (2106)

Denne fikk jeg som takk for lang og tro tjeneste. Da jeg fikk den, kom jeg på at jeg hadde eid en slik tavle allerede før jeg begynte på skolen. Da hadde jeg også en griffel slik at jeg kunne skrive på tavla. Ordet «griffel» tror jeg er ute av dagens vokabular, men det er en «leirskiferstift til å skrive på skifertavle med» (Bokmålsordboka). Hvis en i tillegg hadde en våt klut hadde en ressurser nok til å holde seg aktiv i timesvis med å tegne og skrive og viske.  Griffel fulgte ikke med tavla jeg fikk, og jeg aner ikke hvordan jeg skal få tak i en.

Om olafhusby

Språkviter, bestefar, forfatter, forlegger, blogger, reisende
Dette innlegget ble publisert i Fått og merket med . Bokmerk permalenken.

2 svar til Tavle (2106)

  1. annebloggen sier:

    Sånn tavle hadde jeg også! Og griffel! Jeg fikk kjøpt griffel på «Kremmerhuset» for noen få år siden.

  2. Tilbaketråkk: Griffel (0209) | Et år – 365 ting

Legg igjen en kommentar

