Mitt første kamera (0807)

Dette kameraet fikk jeg da jeg gikk på realskolen. Lektor Lunde kom til Sandnessjøen i 1965 (allerede da en gammel mann på 27)). Han startet en fotoklubb, og da strakk ikke familiens kasseapparat til. Jeg hadde riktignok et lite «spionkamera», men det var alt for dårlig kvalitet til at det var noe å satse på. Fotoklubben hadde lokaler i kjelleren på «Kaffekverna», det gamle folkeskolebygget som var tatt i bruk av realskolen og gymnaset. Der framkalte vi filmer, kopierte bilder og eksperimenterte med ulike teknikker, dvs alt det som heter Photoshop i dag. Kameraet fungerer like brazden dag i dag, men har ikke vært brukt på over 40 år.

Om olafhusby

Språkviter, bestefar, forfatter, forlegger, blogger, reisende
Dette innlegget ble publisert i Kjøpt. Bokmerk permalenken.

Ett svar til Mitt første kamera (0807)

  1. annebloggen sier:

    Jeg hadde foto som valgfag på ungdomsskolen. Mørkeromsarbeidet var veldig spennende! Ellers var det genialt med et fag der vi kunne få beskjed om å bruke en dobbeltime til å finne gode motiver og knipse bilder. Det tok jo strengt tatt ikke mer mer en maks en halv time, og så kunne man sitte på kafé resten av tiden. For ordens skyld kunne man bare knipse noen bilder på kafeen også.

    Men jeg husker at vi lærte om det gyldne snitt!

Legg igjen en kommentar

