Lomograf (2507)

For noen år siden kjøpte jeg et lomograf-kamera i Wien. Hva er spesielt med slike kameraer? Jeg siterer fra Wikipedia: «Lomografi er et fotografi som er tatt med et kamera av russisk fabrikat, kalt for Lomo. Kameraet, spesielt optikken, er ikke regnet for å være verken den beste eller den dyreste kvaliteten, og derfor blir bildet ofte både uskarpt eller forvrengt. Selve komposisjonen av bildet blir gjort vanskelig ved at kameraet ikke tar akkurat det billedutsnittet som man ser i søkeren. Stikkordet for lomografi er lange lukkertider, samt at alle normale regler for hvordan en bør eksponere og komponer et fotografi skal glemmes.

I løpet av 1990-tallet ble disse lomografier opphøyet til en form for kunst, nettopp på grunn av den underlegne teknikken. Kameraet er på mange måter et ubrukelig kamera, men samtidig kan det være morsomt å bruke. »

Kameraet jeg kjøpte har fire objektiver, og ved hjelp av en spesiell mekaniske tar det fire bilder etter hverandre, enten i løpet av to sekunder eller 0,2 sekunder. Dette kombinert med egenskapene som er nevnt ovenfor, gir spesielle bilder. Egentlig har jeg brukt dette kameraet for lite, men da jeg kom over det, fant jeg også noen filmruller, så nå blir det lomografering.

Om olafhusby

Språkviter, bestefar, forfatter, forlegger, blogger, reisende
Dette innlegget ble publisert i Uncategorized. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

