LP-plater (0608)

Mer gammel teknologi. Jeg kjøpte min forste LP-plate i høsten 1970. Hjemme hos oss ble det satset på resyklering, og dermed var det lydbånd som gjaldt. På et besøk hos Clas Ohlsson i Falun i 1970 kjøpte jeg et billig stereoanlegg, og da kunne det investeres i plater. Den første var Led Zeppelin II, og det var fantastisk å sette på Whole lotta love. Deretter ble det militæret , og med en daglig inntekt på 7 kroner, tok det ei hel uke å spare de 40 kronene en LP kostet. Musikkbutikken i Bodø hadde et godt utvalg av klassisk blues, så i løpet av de 12 månedene ble det en del plater. Samlingen ble stor etter hvert, men nå står de i en kasse siden platespilleren er koblet fra musikkanlegget.

Om olafhusby

Språkviter, bestefar, forfatter, forlegger, blogger, reisende
Dette innlegget ble publisert i Kjøpt, Uncategorized og merket med . Bokmerk permalenken.

2 svar til LP-plater (0608)

  1. annebloggen sier:

    Jeg kjøpte også mine første plater tidlig på 70-tallet. Deriblant «Harvest» med Neil Young, «A Whiter Shade of Pale» med Procol Harum, «Tea for the Tillerman» med Cat Stevens og «Dark Side of the Moon med Pink Floyd». Jeg var «trillepike» som det het den ganger og tjente 10 koner i uka. Og så fikk jeg 10 kroner i uka i lommepenger hjemme også mot å hjelpe til litt. Platene kostet 42 kroner husker jeg. Men så skulle man jo ha råd til å gå på kino og se på «Trinity»-filmer og kjøpe «Det Nye» og de klærne man hadde lyst på men ikke fikk. Derfor ble det er del singelplater også. De kostet 12 kroner. Jeg har heldigvis klart å ta vare på de fleste platene. Nå koser jeg meg med å finne igjen musikken «min» på spotify. Men jeg vil prøve å få kjøpt meg en platespiller så jeg kan spille de gamle platene mine slik de er med litt riper og hakk.

  2. Tilbaketråkk: Rolling Stones (1010) | Et år – 365 ting

Legg igjen en kommentar

