Lest (1208)

«Skomakter  bli ved din lest», sier ordspråket. Jeg har to av dem, så her er jeg i et dilemma – hvilken? Jeg husker jeg på 1950-tallet så skomaker Kvalvåg i Sandnessjøen reparere sko, og da var lesten i bruk. Han hentet fram sko som var innlevert til halvsåling, stakk lesten inni, og slo inn stift med den som underlag. I dag er sko så billige og timelønna så høy at sko kastes når sålene begynner å bli slitt.

Om olafhusby

Språkviter, bestefar, forfatter, forlegger, blogger, reisende
Dette innlegget ble publisert i Fått og merket med . Bokmerk permalenken.

Ett svar til Lest (1208)

  1. annebloggen sier:

    Jeg har også minner om skomakerne i bygda vår. Den første hadde verksted rett over veien for oss. Det var en gammel, vennlig mann ved navn Akselsen. Vi ungene fikk komme inn for kjenne på den gode lukta av lær, og så fikk vi lov til å plukke med oss lærbiter hjem. Det var små skatter. Vi fikk kamferdrops også! Den andre skomakeren lignet litt mer på han i Bakkebygrenda. Han var vi litt redd. Så min bror og jeg gikk dit sammen når sko skulle leveres eller hentes. Der var det ikke noe kamferdrops å få. Men skoene ble fint reparert. Det førte bl.a. til at jeg aldri fikk nye beksømsko, men måtte arve min brors hver gang.

Legg igjen en kommentar

