Øving gjør mester (2708)

Dette var ei viktig bok da jeg gikk på folkeskolen. Gjennom den fikk jeg innføring i norsk ortografi og grammatikk, så på mange måter var den med på å peke ut retningen for det som jeg skulle gjøre resten av livet. Jeg kunne lese og skrive da jeg begynte på sfolkekolen, og ønsket å komme meg gjennom boka så fort som mulig. Tempoet ble imdlertid styrt av læreren. Det var for sakte etter min smak, så da 3. klasse var over, hadde jeg lest gjennom «Øving gjør mester» mange ganger. Når jeg ser gjennom den nå, kommer det fram mange minner fra de første skoleårene.

Om olafhusby

Språkviter, bestefar, forfatter, forlegger, blogger, reisende
Dette innlegget ble publisert i Fått og merket med . Bokmerk permalenken.

Ett svar til Øving gjør mester (2708)

  1. annebloggen sier:

    Det må ha vært en god bok, da!
    I første klasse hadde vi A-boka og B-boka og C- boka. Jeg tror de var veldig moderne. Der sto det sånt som: Mor syr, far ror, Per ser mur (vi fikk aldri vite hvilken mur). Det var en lettelse når det begynte å komme avanserte setninger som: Se sol, sa Lise. Jeg hadde lest fra jeg var fire og hadde pløyd meg gjennom mange GGB og GGP- bøker før jeg begynte på skolen. A-boka var et mareritt. Jeg husker at jeg kjedet meg sånn at det gjorde fysisk vondt! Redningen kom med Thorbjørn Egners leseverk i andre klasse. Det sto det ordentlige fortellinger om Ola Ola Heia! Gramatikkboka vår var grå så vidt jeg husker, og ikke moderne.

    Det var bra det kom livstegn fra deg nå. Jeg begynte å bli litt bekymret for at den legohanda hadde begynt å røre på seg…

Legg igjen en kommentar

