Portrett (0409)

Vi er i 1994 – i Hanoi. Jeg står tidlig opp og går utenfor hotellet ved Hoan Kiem-sjøen midt  byen for å se på pensjonistene som gjør morgengymnastikk i sakte bevegelser mens sola er i ferd med å bryte gjennom morgendisen. Jeg tar noen bilder, men lar snart stemningen sige innover meg. Når lyden fra scooterne overtar for morgenstillheten, rusler jeg tilbake til hotellet. Da kommer en vietnameser løpende og stiller meg noen spørsmål. Jeg svarer etter beste evne, og mens jeg snakker, skribler han noe på et papir. Blir jeg intervjuet? Han rekker meg papiret, og det viser seg å være en raskt gjennomført skisse. Han gir meg den med et smil uten å si noe. Jeg har en dollar i lommen, og den skifter eier.

Om olafhusby

Språkviter, bestefar, forfatter, forlegger, blogger, reisende
Dette innlegget ble publisert i Fått, Uncategorized og merket med . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

