Dødsmerke (2109)

Dette merket fikk jeg utlevert da jeg var rekrutt på Værnes. Det identifiserer meg som norsk soldat, og det viser min blodtype. Sersjanten i troppen beordret følgende:  «Hvis en soldat er falt i strid, skal den nederste delen av merket knekkes av og bringes til overordnede. Træ det inn på egen lenke om mulig. Lenken og den gjenværende delen skal forbli hengende om soldatens hals. Resten av merket skal markere den døde ved at det tvinges inn mellom fortennene i overkjeven på den falne etter at man har forsikret seg om at vedkommende er død.» Jeg gyser ennå ved tanken på det ubehaget ved å gjøre dette.

Om olafhusby

Språkviter, bestefar, forfatter, forlegger, blogger, reisende
Dette innlegget ble publisert i Fått og merket med . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

