Min kamp (0612)

Knausgårds bøker har vært en åpenbaring for meg. Noen har engasjert meg mer enn andre, og jeg er enig med kritikeren som sa at serien på seks bøker er som en hengekøye, høyest på kantene, lavest på midten. Allerede fra første setning i første bok har jeg vært trollbundet av teksten. Ordet «min» peker jo på Knausgård som subjekt, men det kunne like gjerne har pekt på meg. Gjennom lesningen har jeg gjenopplevd  så mye av min barndom og ungdom som var gått i glemmeboka. Små hendelser, minner av lukter og syn, replikker og sentrale situasjoner knyttet til fritid, skole og familie. Nå er det det kilotunge sjette bindet jeg tar med meg når jeg setter meg for å lese.

Om olafhusby

Språkviter, bestefar, forfatter, forlegger, blogger, reisende
Dette innlegget ble publisert i Kjøpt og merket med , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

